Blázni do oříšků!

"

Uběhlo mnoho času kdy naši předkové lovci a sběrači jedli semínka a oříšky jako bohatý zdroj výživy. V naší továně v severním Walesu tvoříme oříšková a semínková másla po více jak 30let a tak víme jak zdravé a chutné jsou. Přečtěte si následující poznatky a pochopíte, proč my v Meridian jsme blázni do oříšků

WE ARE NUTS ABOUT NUTS!

"

Ořechy jsou součástí stravy po více než tisíce let. Všechny oříšky a semínka jsou bohatým zdrojem rostlinných bílkovin a energie. Ačkoli obsahuje oleje a tuky, ve velkém procentu jsou tyto oleje/tuky mono a poly nenasycené, co znamená, že jsou lepší pro zdraví našeho srdce lepší než nasycené tuky, nacházející se v živočišných produktech. Většina oříšků a semínek také obsahuje phytosteroly, které pomáhají redukovat hladinu cholesterolu.

Ořechy a semínka uvolňují svou energi postupně, tím se stávají výtečným doplňkem pro nízkoglykemického stylu stravování. Tento dietní princip je zaměřen na řízení hladiny glukózy v krvi, hmotnosti a redukuje rizika rozvoje diabetu II. typu. Kromě toho oleje v oříšcích navozují pocit sytosti.

Prakticky všechy ořechy jsou dobrým zdrojem vitamínů skupiny B. B1/Thiamin, B2/Riboflavin, B3/Niacin and B6/Pyridoxine, které pomáhají s tvorbou energie a metabolismem sacharidů, udržují hladinu krevních cukrů, hormonů a skvělého kardiovaskulárního systému

arašídy

Arašídy jsou bohatým zdrojem bílkovin (25% kalorií pochází právě z proteinů). Mají nízký glikemický index- 1 lžíce arašídového másla má 1GI-bod ve srovnání se lžící medu která má 16GI bodů. Glykemický index je měřítkem toho, kolik sacharidů je v jídle a jak rychle se z něj uvolní energie pomocí trávení. Pro udržení váhy byste měli udržovat denní GI na 45 bodech a pro snižování váhy se držet na 40 GI bodech.

Arašídy jsou bohatým zdrojem životně důležitých minerálů, například hořčíku, ten je prospěšný pro zdraví srdce a kostí, zinek pro produkci hormonů, zažívání a imunitní systém. Jód a selen pro správnou činnost štítné žlázy a mangan, který je důležitý pro produkci GABA v mozku, ta snižuje úzkost.

Arašídy také obsahují hodnotné aminokyseliny: Tryptohan, které vaše tělo přemění v serotonin, substanci, která nás činní šťastnými a arginin, který pomáhá uvolnit krevní cévy a tím snížit krevní tlak.

Arašídy byly shledány jako dobrý zdroj antioxidačních polyphenolů, jako např. kyselina p-kumarová. V arašídech je přítomno mnoho dalších cenných rostlinných látek, které mají funkci antioxidantů (včetně tokoferolů)

Arašídy jsou dobrým zdrojem vitamínů skupiny B, především kyseliny listové - ta je důležitá pro zdraví vašeho oběhového systému a ke snížení rizika kognitivních funkcí.

My v Meridian jsme vášnivými zastánci pražení arašídů včetně jejich tenké slupky. Ta se nejenže stane hodnotnou vlákninou, slupka je hlavně bohatá na resveratrol - antioxidant, který je spojován s dlouhověkostí a snížením výskytu srdečních onemocnění.

Resveratrolse nachází i v červených hroznech (a víně), borůvkách a malinách.

Podle zákonů v UK a USA musí arašídové máslo obsahovat nejméně 90% arašídů, ale my v Meridian do nich přidáváme tak málo, jak je to jen možné, abychom zajistili zachování skutečné chuti. Některá z našich arašídových másel jsou vyrobena pouze ze 100% arašídů včetně své tenké slupky - nic jiného.

Top

mandle

Mandle jsou delikátní. Každá mandle obsahuje kolem 20% bílkovin

Mandle mají nízký obsah nasycených mastných kyselin a jsou naopak bohaté na polynenasycené a mononenasycené mastné kyseliny. Stejně jako tuky nacházející se v olivovém oleji, nenasycené mastné kyseliny obsažené v mandlích (olejová a palmito-olejová kyselina), pomáhá snižovat hladinu LDL - "špatného cholesterolu" a zvyšovat HDL - toho "dobrého", který snižuje riziko srdečních onemocnění. Výzkum ukázal, že mandle snižují riziko oxidačního poškození žilních stěn LDL cholesterolem

Mandle mají také vysoký obsah vlákniny ve srovnání s jinými druhy ořechů

Mandle jsou nabity přírodním vitaminem E, ten je rozpustný v tucích a působí jako antioxidant. Tělu pomáhá bojovat proti poškození od volných radiálů na buněčných stěnách, krevních cévách a v pokožce. Vitamin E také pomáhá posilovat imunitní systém.

Mandle jsou skvělým zdrojem hořčíku a mají vyšší obsah vápníku a vlákniy než ostatní jiné ořechy. Zvláště pro obsah vápníku, hořčíku a forforu jsou prospěšné pro udržení zdravých kostí, zubů a žil. Jsou užitečným zdrojem vápníku pro osoby, které nemůžou nebo nechtějí konzumovat mléčné produkty.

Mandle obsahují měď a mangan, které pomáhají tělu s tvorbou energie a vyrovnáváním hladiny cukrů v krvi

V nabídce máme křupavou a hladkou variantu mandlí, které jsou pouze a jen ze 100% mandlí.

Top

kešu

Technicky vzato nejsou kešu ořechy ale spíše semeny kešu jablek, stromů, které rostou v tropických podnebí Jižní Ameriky, Indie, Afriky apod.

Nejenom, že majjí kešu nižší obsah tuků než ostatní ořechy, přibližně 75% z těchto tuků jsou mono a poly nenasycené mastné kyseliny a z těchto nenasycených mastných kyselin tvoří v 75% právě kyselina olejová. Stejná, pro zdraví prospěšná mononenasycená mastná kyselina, která se nachází v olivovém oleji.

Kešu jsou bohaté na množství stopových prvků včetně železa (tvorba červených krvinek), mědi (pro správnou hladinu cholesterolu a tvorbu kolagenu), hořčíku (kardiovaskulární systém) a tryptophanu (pro dobrou náladu a spánek).

Obsahují ideální množství zinku, který je důležitý pro hojení, tvorbu stresových hormonů a pro funkčnost hormonů obecně.

Naše křupavé a jemné kešu máslo obsahuje 100% kešu oříšků.

Top

lískové oříšky

Lískové oříšky jsou báječnou přísadou dezertů, křupavých salátů, pochutin a mimo jiné surovinou pro výtečné a velmi výživné máslo.

Stejně jako ostatní oříšky a semínka, jsou bohaté na mononenasycené a polynenasycené tuky a jsou plné fytolátkami, které se starají o tělesnou pohodu.

Lískové oříšky jsou bohaté na vitamín E, antioxidant potřebný k ochraně buněčných membrán a kůže, pro silnou imunitu a kardiovaskulární systém.

Lískové oříšky obsahují celou řadu vitamínů skupiny B, ty podporují správný vývoj buněk a přeměnu energie.

Tyto oříšky jsou také bohatým zdrojem draslíku, vápníku a hořčíku. Minerálů, které poskytují zdravotní přínos včetně regulace zdravého krevního tlaku.
Naše lískooříškové máslo je vyrobeno ze 100% lískových oříšků, ty jsou původem z Turecka a Itálie.

Top

sezamové semínka

Ceněná pro své oleje, nasládlou chuť a jemnou křupavost, jsou sezamová semínka jedním z nejstaších koření známé ve světových kuchyních.

Neloupaná semínka jsou včetně otrub a jsou dobým zdrojem vápníku a fosforu, potřebných pro zdraveé kosti. Poskytují také dostatek železa. 1 gram sezamových semínek obsahuje více železa jak 1 gram jater, jsou tak opravdu skvělým zdrojem pro vegetariány (ačkoli železo z rostlinných zdrojů se méně vstřebává než železo z živočišných zdrojůú.

Semínka jsou nabita i jinými cenými minerály. Jsou bohaté na selen, který je antioxidantem a je důležitým pro správnou činnost štítné žlázy. Sesam obsahuje dobré množství hořčíku, což je mimo jiné přírodní relaxativum. Kyselina listová pomáhá při tvorbě DNA a je mimořádně důležitá, když buňky a tkáně rychle rostou, jako například v dětství, dospívání a těhotenství.

Kromě těchto důležitých živin mají sezamová semínka jedinečné antioxidanty: sezamin a sezamolin. Obě patří do skupiny zvláště prospěšných vláken, tzv. lignany. Tato speciální vlákna mohou podporovat snižování LDL cholesterolu a jsou spojována se snižováním vysokého krevního tlaku.

Vyrábíme hladké pasty e světlého (loupaného) a tmavého (neloupaného) sesamu. Vyzkoušejte tmavé tahini jako surovinu do omáček a dresink nebo při pečení. Světlé tahini je výtečné k natírání nebo jako dip. Smícháním Tamari omáčky s tahini vytvoříte skvělou marinádu na pražené maso.

Top

dýňová semínka

Dýňová semínka daleko bohatší na bílkoviny než jiná semínka, čtvrtina jejich energetické hodnoty pochází právě z bílkovin.

Semínka jsou mimo jiné skvělým zdrojem aminokyseliy tryptophanu a kyseliny glutamové, jejich hladiny mají vliv na dobrou náladu. Tryptophan je přeměněn na serotonin a niacin (vitamín B3). Serotonin je látka, která nás dělá šťastnými a kyselina glutamová je potřebná k produkci GABA = antistresová substance zabraňující úzkosti a podrážděnosti.

Dýňová semínka jsou dobrým zdrojem vitamínu E - antioxidantu. Konzumací 25g dýňových semínek pokryjete 60% doporučené denní dávky tohoto vitaminu.

Dýňová semínka obsahují důležitý minerální prvek - mangan - antioxidant. Jedna porce semínek pokryje doporučenou denní spotřebu tohoto minerálu ze 75%. Tělo tento minerál potřebuje ke stavbě a dobrému stavu kostí. Mangan je jedním z enzymů, který řídí metabolismus bílkovin, cholesterolu a sacharidů.

Jsou známy pro svůj obsah zinku. Dýňová semínka jsou dobrým snackem, když se cítíte vyčerpaní, máte oslabenou imunitu nebo se snažíte otěhotnět. Vaše tělo má vyšší spotřebu zinku právě v době produkce stresových hormonů, pohlavních hormonů a při podpoře imunity a ozdravných procesů.

Ve srovnání s ostatními semínky, jsou dýňové semínka bohaté na hořčík, měď, fosfor, mangan a zvláště na železo. Stejně jako sezamová semínka mají podobné množství železa jako v játrech - tedy vhodné pro vegetariány, kteří játra nekonzumují.
Máslo z dýňových semínek je skvělé na pečivo stejně jako k dochucení těstovin.

Top

slunečnicová semínka

Tyto semínka jsou velkým zdrojem vitaminu E, jednoho z antioxidantů rozpustného v tucích. Hrst slunečnicových semínek - cca 25g vám dodá polovinu doporučené denní dávky vitaminu E.

Slunečnicová semínka obsahují polyfenolové sloučeniny jako kyselina chlorogenová, chinoová a kyseliny kávové. Tyto životně prospěšné se chovají jako přírodní antioxidanty, pomáhají odstraňovat volné radikály z těla. Kyselina chlorogenová pomáhá redukovat krevní cukr tím, že omezuje členění glykogenu v játrech

Slunečnicová semínka jsou zvláště ceněné pro jejich vysokou hladinu fytosterolů. Jedná se o rostlinné sloučeniny a mají podobnou chemickou strukturu jako cholesterol. Při konzumaci odpovídajícího množství, se předpokládá snižování hladiny krevního cholesterolu a zvyšování imunity. Ze všech semínek a ořechů, které se konzumují ke svačině, mají slunečnicová semínka nejvyšší množství fytosterolů (více než 400mg na 100g)

Fytosteroly - rostlinné steroly jsou uměle získávané i z jiných potravin jako sojových bobů a používají se pro snižování cholesterolu. Ale proč konzumovat uměle vytvořené, když je můžete mít i v přírodní podobě?

Slunečnicová semínka jsou bohatší na vitamin B6 a kyselinu listovou než jiná semena a ořechy, to z nich činí vhodnou svačinku pro podporu funkcí mozku a proti úbytku kognitivních funkcí v dlouhodobém horizontu.

Jsou také dobrým zdrojem celé řady minerálů, nejvíce však selenu. Tento antioxidant, který spolu s vitaminem E je prevencí k požkození buněčných stěn.

Máslo ze slunečnicových semínek od Meridian přináší výhody stovek semínek, které můžete použít při tvorbě dipů, pomazánek, vaření či pečení anebo jen tak namazané na pečivo.

Top